Klinikbesök nr 1

Ja, då var Basses och mitt första klinikbesök avklarat. Jag och Viv rullade mot stallet vid 6:30 i morse. Tog med kaffe i termos och ett par mackor så att vi skulle överleva fram till lunchtid.
Lastningen gick riktigt bra. Vi (jag och Basse) gick lite framåt och lite bakåt. Precis som Tobbe Larsson förespråkar och det är faktiskt ett bra sätt att få på hästen på transporten. Istället för att bråka och börja med linor och sånt.
Mot Sundsvall stod båda hästarna fin-fint i transporten.

På Bergsåker-kliniken anmälde vi vår ankomst och sen lastade vi ur prinsarna. Dom fick bo i varsin box en stund tills det blev vår tur. Basse började. Vi fick springa fram och tillbaka och veterinär Hans såg en liten, liten hälta på vänster fram.
Sen skulle Basse kollas med ultraljud. Innan det fick han lugnande. Och jösses så vinglig han blev! Ett tag var jag orolig att han skulle ramla omkull, men tack och lov stod han på benen. Om än med nöd och näppe!
Så skulle vi gå till rummet där ultraljudet skulle göras och det gick inte snabbt.... Basse vinglade som värsta fyllekajan. Stackers....

Ultraljudet visade en liten, liten skada på djupa böjsenan. Hans sa att det var så lite att det nästan inte var något, men vi fick ändå restriktioner om eftervård. Nu ska vi skritta (helst för hand) ca 20-30 min per dag i sex veckor. Uj,uj! Nåja - det goda är väl att det inte verkar vara nåt allvarligt i alla fall. När dessa veckor har gått så ska vi på återbesök.

Efter undersökningen fick prinsarna stå i box ett tag. Basse var fortfarande jättegroggy och stod och sov.
Jag och Viv åkte en snabbsväng på Equeen. Eller snabb och snabb.... Vi kom ut därifrån efter 1½ timme. Liiite fattigare då...

ridjackaDen här jackan hittade jag, fast en blå. Kanonskön Jacson-jacka.

Alldeles nytt i butiken, faktiskt fortfarande i kartonger, fanns en massa ursnygga kläder från "Spooks". Efter en hel del rotande (av personalen dock!) i dessa kartonger så bidde det en tokhärlig fleecejacka som kostade alldeles för mycket!!!! Lite ångest har jag för den, men som sagt - den var verkligen ursnygg!!!!
Passade på att köpa Back on Track till Ulrika oxå. Basse sabbade ju hennes när han fick låna dom. Det är liksom tacken det sa Basse....
Provade några ridbyxor oxå. Det fanns några Pikeur (!) på REA, men tyvärr passade dom inte. Barnbrallorna satt skitbra överallt utom runt blötmagen...!
När jag stod där inne i provhytten och drog på mig brallor på löpande band så fick jag jordens sendrag i fötterna! Inte kul! Och man kan ju inte gärna stå där inne och oja sig högt över hur ont och otäckt det var. Då hade man väl blivit portad därifrån eller nåt!

Viv hittade oxå lite ursnygga kläder. Det känns som att det är Equeen som gäller om man ska uppdatera ridgarderoben framöver. Men plånboken bör vara hyfsat tjock om man ska kunna ta med sig det man vill ha hem...=)

Lunchade gjorde vi tillsammans med trevliga Anna J. På ett nytt ställe som heter Saffran Bodega (tror jag att det var). Sen åkte vi och hämtade våra hästar.

Basse hade visst varit lite stökig när han vaknade till liv igen. Och veterinären kom förbi och sa lite käckt att "Ja, nu har han vaknat till i alla fall!!!". Undrar om han höll på att riva stället...?!
Lastningen var inte lika lätt inför hemfärden, men det var inga jätteproblem så till slut stod Basse i transporten. (Med några kilo mut-Krafft i magen....)

Väl hemma lastade vi ur och sen var det ridlektion. Hux-flux fick jag tillfälle att få hoppa Sonat-ponnyn igen. Roligt! Nu får man ju nyttja andras hästar så gott det går;)

Nä, nu är det snart Grey's. Det ska jag se efter en späckad hästdag! I morgon får man väl dra på sig promenadskorna innan man far till stallet då.....

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0